Det kræver enormt meget at være en professionel tennisspiller. Kampene kan være virkelig lange, de rejser hele året rundt fra turnering til turnering og har derfor ikke en decideret off-season, men skal holde sig i topform hele tiden.

Selve spillet er udmattende både fysisk og mentalt og fysisk kræver det en kæmpe evne til at være omskiftelig hele tiden. Der er mange elementer, der skal spille for at kunne træne og konkurrere på højt plan og i denne artikel får du nogle gode tips til, hvordan du kan træne som en professionel tennisspiller.

Husk hviledagen

Det kan godt være, at selve træningen og hvordan den bliver tilrettelagt, er en største del, men hviledagen er mindst lige så stor og vigtig en del af det at være en professionel atlet. Efter en hård træning har du brug for hvile for at restituere, så dine muskler og led kan blive stærkere. Du skal derfor slappe af og den fase kan se forskellige ud fra person til person og afhænger af, hvordan du bedst slapper af. For nogle er det måske at lave yoga, gå en lang tur eller læse en bog, og for andre er det måske at se tv, spille en god omgang Omaha poker, eller tage en tur i havet.

Træn efter din spillestil

I professionel tennis spiller man som regel enten på baner af græs, grus eller kunststof. Banens underlag påvirker selvfølgelig tennisboldens opførsel i forhold til fart og opspring og det påvirker også spillernes præstationer. Uanset hvilken slags underlag, man spiller på, kræver det dog, at man er i stand til at reagere hurtigt og skifte retning på et splitsekund. For at træne denne evne kan man øve korte, hurtige sprints, hvor man ofte skifter retning. Det er en god idé at træne, som man ville spille – det betyder også, at man skal prøve at holde hviletiderne til den samme tid, der er til hvile i kampene.

Måden, du holder ketsjeren på, har stor betydning for dit spil. Foto: Renith R CC0 1.0. Måden, du holder ketsjeren på, har stor betydning for dit spil.

Styrk musklerne i dine fingre og håndled

Der er forskellige måder at holde en ketsjer på og de bruges alle til forskellige ting og i forskellige situationer. Noget, man dermed har brug for som professionel spiller, er enormt stærke finger- og håndledsmuskler. Øvelser, der giver dette, og som samtidig fokuserer på at opbygge en stærk kernemuskulatur, er for eksempel dødløft og de såkaldte farmer walks.

En anden god måde at træne på helt generelt er at skifte træningsform til en sportsgren, som slet ikke har noget med tennis at gøre. Man kan for eksempel tage en tur i bassinet for at svømme – en sport, som styrker hele kroppen og i særdeleshed skuldre, arme og kernemuskulaturen. Hvis man gerne vil fokusere specifikt på at opbygge muskler i fingre, håndled og skuldre, så kan man også tage en tur på klatrevæggen – helt konkret på bouldervæggen, som er et perfekt sted at træne fingermuskulatur.

Opbyg gode muskler i benene

Fordi tennis er sådan en eksplosiv sport, skal der masser af benmuskler til. Udover sprinterøvelser, som vi nævnte tidligere, så er dødløft, squats, Bulgarian split squats, og diverse træk/skub-øvelser og slædeøvelser virkelig gode til at opbygge stærke og eksplosive benmuskler, der kan præstere på banen. Løb, cykling og især mountainbike er sportsgrene, som du med fordel kan inkorporere i din træningsrutine udover din sædvanlige tennistræning. Alternative træningsformer, der ikke har noget med tennis at gøre er nemlig som sagt en fremragende måde at styrke andre dele af kroppen på.

Hold formen og smidigheden ved lige

Tennisspillere skal være hurtige, adrætte og stærke, men de skal også være smidige. Derfor er det en god idé også at inkorporere en eller anden form for yoga eller pilatestræning i din rutine – eller måske som en del af din hviledag. Yoga, pilates og andre udstrækningsformer gør dine led og muskler stærke og smidige og det gør dig mindre tilbøjelig til at få skader samtidig med, at det gør det lettere for dig at være hurtig og adræt på banen. Der er mange gode guider på nettet, hvis du er ny i yogaverden.

Så er det bare at sætte i gang

Hemmeligheden til at blive lige så stærk, smidig og hurtig som en professionel tennisspiller er altså at træne tungt og alsidigt med både vægttræning, kredsløbstræning, sprint og smidighedstræning. Så er det bare at sætte i gang!