Dansk Firmaidrætsforbund og TrygFondens Center for Aktiv Sundhed inviterer i denne Corona-tid til fælles og folkelig fyraftenstræning for alle. Det sker via Facebook Live kl. 16.00-16.30. På mandag den 6. april er Kenneth Carlsen instruktør – det smager da af tennis!

Af Michael Tannis Beck

Selvom Danmark er på COVID19-vågeblus, så er det vigtigt, at vi alle husker bevægelsen. Blot 14 dage med inaktivitet kan have utilsigtede sundhedskonsekvenser for den enkelte og hele samfundet. Derfor inviterer Dansk Firmaidrætsforbund og TrygFondens Center for Aktiv Sundhed (CFAS) på Rigshospitalet til fælles og folkelig fyraftenstræning. Efter en succesrig og ‘velbesøgt’ premiereuge har Kenneth Carlsen instruktør-tjansen på mandag den 6. april kl. 16.00-16.30 – via @firmaidraet på Facebook.

Den tidligere Davis Cup-kaptajn med tre ATP-titler på CV’et håber, at tennisfolket vil deltage:

”Det er vigtigt at bevæge sig – også i denne tid, hvor mange arbejder hjemmefra, og alle idrætstilbud er lukket. Så afslut hjemmearbejdsdagen sammen med mig og en masse andre, der savner at dyrke idræt i et fællesskab. Vi får pulsen op, og vi dyrker sammenholdet, selvom vi er hver for sig. Jeg har sagt ja til projektet for at bakke op om det klare budskab – for det er vigtigt at bevæge sig og få pulsen op,” siger Kenneth Carlsen, som garanterer sved på panden.

Michelle Kristensen fra MK Universet, Christel Stjernebjerg (kendt fra TV og Cirque du Soleil), skønhedsekspert Ole Henriksen, fitnessguru Chris MacDonald, Thomas Østergaard fra Rigtige Mænd og Karen Marie Aagaard Ørsted Andersen aka sangeren MØ bakker ligeledes op om tiltaget ’Fyraftenstræning med firmaidrætten’. Enten via indslag på de sociale medier eller som gæste-instruktører.

Klar besked fra Klarlund
Faktum er, at hundredtusindvis af os har fået vendt arbejdsdagen 180 grader rundt. Møder foregår virtuelt, vi tæller ikke skridt ned til bageren, vi henter ikke ungerne i børnehave, og vi cykler ikke til og fra jobbet. Og der kan ej heller rases af efter arbejdstid, da svømmehaller, tennisklubber etc. er ’no go’.

Professor, sundhedsforsker og leder af CFAS, Bente Klarlund, opfordrer på det kraftigste til at inkorporere nye motionsvaner i den nye virkelighed.

”Vores tilbud og fælleskampagne er et tiltag for at modvirke de sundhedsmæssige konsekvenser, der opstår ved pludselig fysisk inaktivitet. Det kan tage flere måneder at rette op på disse fysiologiske konsekvenser, og det skal vi forhindre. Har du ikke tid til motion nu, skal du afsætte tid til sygdom senere,” siger Bente Klarlund og understreger – med reference til et klassisk citat fra Chris MacDonald:

”Det er ikke ekstremt at være aktiv en halv til halvanden time om dagen. Det er ekstremt at være inaktiv 22,5 time om dagen.

LINK: ONLINE FYRAFTENSTRÆNING MED KENNETH CARLSEN, MANDAG DEN 6. APRIL KL. 16.00-16.30 – TRYK
www.facebook.com/firmaidraet

Fakta og gode råd:

5 hårdtslående punchlines: 14 dage uden aktivitet og bevægelse …

– Du kan tabe 1,2 kg i ren muskelmasse.
– Du får mere af det farlige fedt omkring de indre organer, og du bliver tyndfed.
– Du får sværere ved at fjerne fedt og sukker fra blodbanen, hvilket kan skade dine blodkar.
– Din kognitive funktion nedsættes, og du får flere udfordringer med at koncentrere dig.
– Du kan på blot 14 dage rykke tættere på en sygdomstilstand som f.eks. type 2-diabetes og hjertekar-problematikker.

5 gode råd i denne Corona-periode:

– Reducer den tid, du sidder ned til et minimum (gerne under otte timer dagligt).
– Hvis du sidder meget stille, så rejs dig op og gå lidt rundt eller lav nogle øvelser (gerne tre gange i timen).
– Tag ‘exercise snacks’. Blot 60 trappetrin opad – tre gange om dagen – vil forbedre din kondition.
– Surf ind på www.firmaidraet.dk og www.aktivsundhed.dk. Tjek træningsskabene med inspiration til kollegamotion på bl.a. hjemmekontorerne. Og husk det aktive online-frikvarter på firmaidrættens Facebook (@firmaidraet). Alle hverdage kl. 12.20.12.30.
– Mandag, tirsdag og onsdag i uge 15 inviteres til fyraftenstræning kl. 16.00-16.30. Så er du sikret din daglige dosis med god intensitet og fornuftig puls. Via Facebook Live (@firmaidraet).

LINK: www.facebook.com/firmaidraet