Med +10 år som tennistræner, personlig træner med andre fitnesskurser i bagagen, og en stor passion for fysisk aktivitet, er det med stor glæde at påbegynde en lang række artikler/blogs om mine egne erfaringer indenfor fysisk træning i tennis, og evt. drage paralleller fra andre sportsgrene.
Carlos Zamora
Carlos Zamora

Carlos Zamora er 28 år og er personlig træner. Som junior var han blandt de bedste og har været på college i Florida. Han har meget erfaring og specialiseret sig i tennis og fysisk træning. I forbindelse med at være personlig træner, har han stor passion for at dygtiggøre sig indenfor fysisk træning til tennis og har stort ønske om at arbejde med pro atleter, såvel de ganske almindelige. Ved siden af konkurrerer han i buret i en anden sport som hedder Mix Martial Arts og håber på at blive professionel meget snart.

 

Jeg synes det er relevant at bringe fysisk træning på banen, da langt de fleste (forhåbentlig alle) professionelle tennisspillere den dag i dag, er bevidste om, hvor vigtigt fysisk træning er for deres succes.

Flugttrænede i opholdsrummet, fordi vi elskede tennis

I mine unge dage (90´erne) i B93’s storhedstid, hvor sølle 2 indendørsbaner i en faldefærdig kold hal, var alt man havde til rådighed.

Man fik det bedste ud af det hele, selvom man stod mange på banen af gangen, og klubben havde endda mange klassespillere, som blandt andet vandt elitedivisionen på det tidspunkt.

De mange spillere skulle fordeles på forskellige banetimer og man lærte at arbejde hårdt med det lidt man havde.

Vi stod ofte og flugttrænede i opholdsrummet eller andre steder i hallen efter vores tennistime, fordi vi elskede at spille og konkurrere.

Man havde en god atmosfære og havde mange skøre, men sjove personligheder i klubben.

Fysisk træning gjort sjovt af atletikudøver

Al den disciplinære atmosfære blev skabt af træneren Ernst Ecks, som tidligere var en yderst dygtig atletikudøver i hækkeløb i sine unge dage.

Fysisk træning med ham var altid sjovt og benhårdt. Han inddragede sin egen erfaring fra atletikverdenen til vores fysisk træning.

Samtidig var han også en fortaler for at styrketræne når man spillede tennis, og nævnte ofte at benene var vigtige at træne.

“Keep pumping iron, but don’t be a discopumper.”

Myte: Du bliver langsom og tung på tennisbanen af styrketræning

I sin tid havde jeg hørt mange kloge hoveder sige, at styrketræning gjorde en langsom og tung på banen.

Jeg tror den idé blev skabt af uvidende mennesker, som måske blev så ømme af styrketræning første gang de prøvede det, at de dagen efter eller 2 ikke kunne bevæge sig på banen, og brugte det som undskyldning for at man blev tung og langsom af det uden at have trænet kontinuerligt med progression.

Bogen “Open” af Andre Agassi beskriver det nok bedst. Han var et naturtalent, men var tyndere end en myg på banen, og på et tidspunkt i bogen nævner han vidst, at han taber en kamp på baggrund af at hans fysik ikke kunne holde til det.

Han hyrer en fysisk træner ved navn Gil Reyes, som omlægger hans fysisk træning og gør den mere tennisrelateret. Og vupti, så bliver Agassi transformeret til et bæst som bland andet bænkpresser 130kg og er mere eksplosiv på mange måder.

Pointen med det hele er, at fysisk træning/styrketræning er vigtigere end nogensinde før, så længe man gør det specifikt til tennis.

Andre Agassi
Andre Agassi

Hurtigere tennis kræver mere eksplosivitet

Tennis bliver hurtigere, ergo må vi blive mere eksplosive. Og vi bevæger jo kroppen i samme mønster hver dag når vi spiller tennis, for eksempel påvirker vi skulderen meget ved gentagne gange at serve en del, og er derfor nødt til huske at træne bagsiden af skulderen samt udadrotationer for at undgå ubalancer og forhindre dumme skader.

Uden at gå i detaljer, så er almen styrketræning godt for de unge i tennis, hvis man altså har styr på det. Det forhindrer skader og forbereder os til tung styrketræning senere i karrieren, som gør os mere eksplosive på banen og stærkere i for eksempel yderpositionerne, når vi henter en svær bold.

Et godt råd til dem som skal i gang med at styrketræne, lav ca. 15-20 gentagelser TEKNISK KORREKT, og lad være med at løfte for tungt for at dyrke dit ego.

Husk at styrketræne dine ben og ryg.

Indlæg er skrevet af Carlos Zamora. Følg ham på Instagram her: https://www.instagram.com/czsportnfitness/