Denne artikel er den anden i rækken, og handler om hvorfor styrke og eksplosiv kraftudvikling også er vigtige fysiske egenskaber for en tennisspiller.

Kraftudvikling i et hvert tennisslag starter med den kraft man påvirker underlaget med, som er lig den kraft underlaget virker tilbage over ankler, knæ, hofter, og som i sidste ende overføres ud i tennisketsjeren.

Her er koordineringen af hver legemsdel også vigtig i forhold til, hvor hård f.eks. serven og forhånden bliver, men fokus i denne artikel vil være på styrken og den eksplosive kraftudvikling en tennisspiller bør besidde.

Styrke

Tennis er ligesom mange andre idrætsgrene sundt at dyrke, men når træningsmængden øges skal man huske på at variere træningen, så man ikke får en ensidig belastning af kroppen. Det kan i nogle tilfælde være vigtigt at fokusere på at skabe mere symmetri i overkroppen, hvad angår styrke.

Formålet med muskulaturen omkring rygsøjlen er at skabe stabilitet i kropsholdningen, og en ubalance i muskelaktiviteten her kan belaste rygsøjlen forkert og kan medføre smerter og skader i ryggen (Renkawitz og medarbejdere, 2006).

Derfor er det vigtigt at finde dine svage sider og få styrket dem både i et præstationsfremmende og skadesforebyggende øjemed. En lidt speciel men effektiv øvelse for den brede rygmuskel, armbøjerne og de stabiliserende muskler omkring skulderbladene kan ses nedenfor. Videoen er lavet af Brent Brookbush.

Eftersom du bærer din egen vægt i tennis, så er det vigtigt at holde din muskelmasse på et niveau, som ikke påvirker din bevægelse på banen negativt, men som stadig gør dig i stand til at modstå de ydre kræfter, der påvirker kroppen under en kamp; f.eks. retningsskift og blokering af hårde slag.

Eksplosiv kraftudvikling

Eksempel: Lad os sammenligne serven hos to lige stærke tennisspillere, som vejer det samme og har ens koordineringsmønster af deres legemsdele. Spiller 1 server dog 20% hårdere end Spiller 2.

Til trods for at de er lige stærke, så kan Spiller 1 producere den nødvendige kraft hurtigere end Spiller 2, og dermed opnår Spiller 1 en højere hastighed af sine lemmer, og i sidste ende flere kilometer i timen på sin serv.

Når en øvelse trænes med vægte giver det derfor ofte mening at få trænet de samme muskler med et andet træningsredskab (f.eks. en medicinbold), som kan hjælpe dig med at forbedre dine eksplosive bevægelser.

[quote_box_center] For at forbedre styrken i “servemusklerne”, så er det oplagt at lave pullovers i sit træningsprogram. Hvis man kun er interesseret i den rå øvelse, er det nok at se de første 15 sek. Er man derimod nysgerrig efter at se, hvilke muskler der er aktive i bevægelsen, så kan man passende se hele videoklippet, som er taget fra www.muscleandmotion.com.[/quote_box_center]

 

Til at træne bevægelsen eksplosivt kan nedenstående øvelse (fra et blogindlæg af Thomas Cortebeeck vedrørende træning af kropskernen) med fordel bruges.

[quote_box_center] “Mavebøjningskast er en god øvelse til at træne forspænding i maven og overførsel denne kraft til skuldre-, albue- og håndled. Derudover en god makkerøvelse, hvor man for at få maksimal intensitet i øvelsen kan udfordre de aktive i hvor langt de kan presse makkeren tilbage. Hav som udgangspunkt fokus på fart i øvelsen, og fart igennem HELE bevægelsen. Dette indebærer også, at man ikke skal arbejde med for tunge medicinbolde. Specielt for unge udøvere er 2-3 kg medicinbolde ofte rigeligt.” – Thomas Cortebeeck [/quote_box_center]