Adobe har via deres Digital Index målt på omtalen omkring årets Wimbledon tunering på de sociale medier. Den viser bl.a. at kongefamilien er et hedt samtaleemne til turneringen, at publikummerne ikke er begejstret for selfiestang-forbudet og Caroline Wozniacki kun skaber 9. mest social media buzz.

Når verdens mest prestigefyldte tennisturnering løber af stablen i år, er det andet end tiebreaks og lårkorte shorts, der fylder publikums bevidsthed.

Den britiske kongefamilie, jordbær med fløde og selfie-stænger er nemlig de mest omtalte emner på de sociale medier i forbindelse med årets Wimbledon. Og Caroline Wozniacki når kun med nød og næppe med i top-10 over de mest omtalte tennisspillere. Det viser en ny rapport fra Adobe.

Britiske Wimbledon er den ældste og mest prestigefyldte tennisturnering i verden. Måske derfor er den også et populært samtaleemne på de sociale medier for millioner af sportsinteresserede verden over.

Men noget tyder på, det ikke kun er spillerne, der fylder mest hos Wimbledon-fans, viser en ny rapport fra Adobe. Adobe Digital Index bygger på data bestående af over fem millioner social mentions på tværs af sociale medier som bl.a. Facebook, Instagram, YouTube, Twitter og Reddit.

Kongefamilien er det foretrukne samtaleemne

Langt de fleste Wimbledon-opslag handler om de royale. I løbet af de sidste 30 dage har omkring 75.000 opslag handlet om den britiske kongefamilie, der ofte gæster den traditionsrige turnering. Samtidig har omkring 5.000 opslag handlet om Wimbledons ikoniske græsbane.

Forbud mod selfie-stangen skaber debat

Wimbledons forbud mod de populære selfiestænger kan også mærkes på de sociale medier. Flere end 1.000 opslag handler om forbuddet, som ikke ligefrem vækker begejstring hos de tilskuere, der nu er blevet frataget deres mulighed for at tage perfekte billeder af sig selv.

Smagen af Wimbledon: Jordbær med fløde

De fleste danskere tror måske, at jordbær med fløde er noget unikt dansk. Men faktisk er sommerretten en traditionel spise ved Wimbledon, hvilket forklarer, hvorfor omkring 10.000 opslag handler om netop dette.

Wozniacki halter bagefter på social media buzz

Undersøgelsen viser også, hvilke tennisspillere der er mest populære på tværs af de sociale medier. Listen rangerer spillerne ud fra forskellige parametre som fx antal af likes, følgere og såkaldt reach – men også på, om de optræder positivt eller negativt.

  1. Novak Djokovic (Serbien)
  2. Serena Williams (USA)
  3. Rafael Nadal (Spanien)
  4. Roger Federer (Schweiz)
  5. Andy Murray (Storbritanien)
  6. Maria Sharapova (Rusland)
  7. Stan Wawrinka (Schweiz)
  8. Ana Ivanovic (Serbien)
  9. Caroline Wozniacki (Danmark)
  10. Kei Nishikoria (Japan)

Læs mere her: ADI: Wimbledon Dominates Grand Slam Social Mentions As Tournament Buzz Booms.

Om undersøgelsen

Adobe Digital Index rapporten er baseret på over fem millioner social mentions på tværs af sociale medier som Facebook, G+, Reddit, Twitter, Dailymotion, Flickr, Instagram, Tumblr, VK, Disqus, Foursquare, Metacafe, WordPress og YouTube. Data er indsamlet via Adobe Social, der er en del af Adobe Marketing Cloud.

Pressemeddelelse fra Adobe

Forrige artikelWimbledon: Optakt til Wimbledon 2015, damer
Næste artikelTE U14 Kystmesterskaberne: Carl Emil Overbeck i flot comeback i 2. runde
Avatar photo
Tennisavisen.dk er Danmarks største digitale tennisunivers. Vi bringer nyheder, billeder, analyser, debat og aktuelle opdateringer fra tennisverdenen – både fra Danmark og internationalt.