Mange henvendelser til klubberne bliver ikke besvaret.
v/ tennisskribent Charlotte Gallina

Under slutspillet i KB på Pile Allé kom jeg i en længere samtale med klubmanager Daniel Mølgaard Nielsen omkring klubudvikling, rekruttering og fastholdelse generelt. Under denne samtale blev KOMMUNIKATION allround hurtigt vores omdrejningspunkt. Særligt fremhævede Daniel én vigtig handling, som han mener kan være den afgørende faktor i kommunikationen mellem klubber og medlemmer; at alle besvarer alle mails:
”En flaskehals i danske tennisklubber, som jeg tit hører om fra trænere, er, at de ikke har tid til at besvare e-mails, men jeg mener; trænerne ikke har tid til at lade være! Besvarelse af e-mails er betingelsen for at ikke-medlemmer kan komme i kontakt med klubben og at eksisterende medlemmer oplever en tæt dialog”, pointerede Daniel.

Og ja, det ved vi jo alle godt, men hvis trænerne ikke har tid, hvad gør vi så?

”Besvarelse af e-mails skal opprioriteres på den ene eller anden måde, også selvom det er på bekostning af antal banetimer. Hvis problemet er, at man som træner ikke har kompetencerne til at besvare en e-mail både hurtigt og venligt, må det prioriteres at oplære træneren i det, ”anbefaler Daniel, som tilføjer ”at grundprincippet må være, at enhver henvendelse til klubben SKAL besvares, uanset om det er e-mails, telefon eller andet.”

Derudover var Daniel og jeg enige om, at åbenhed og bare det at lytte til hinanden og bruge tid på at tale om tingene, vise interesse for og være fleksible overfor hinanden er grundlag for et godt klubmiljø. I forhold til rekruttering skal der naturligvis være nem adgang til overhovedet af finde en e-mailadresse, der kan skrives til, nem mulighed for at prøve tennis, og herefter i særdeleshed tilbud til både nye og gamle medlemmer med fokus på fastholdelse.