Det hele startede i 1966 efter mange års tilløb. De sportsgale brødre Art og Ernes Brunner immigrerede til Guds eget land og søgte lykken som selvstændige.

Med en baggrund i skisporten og rødder i Schweiz begyndte de to at importere tennissko fra deres nu tidligere hjemland. Selvom skisport var deres ét og alt i barndommen, så var kærligheden til tennissporten stor. Skoene vandt hurtigt indpas på det amerikanske marked, især grundet den store fleksibilitet og støtte som læderet gav skoen.

Dette var i årene op til 1966, året hvor de to brødre med base i Van Nuys, Californien sendte deres egen sko på markedet. De gavn den navnet K-Swiss som en hyldest til deres fødeland, samme år lancerede de også ”Classic” som verdens første tennissko i læder.

Inspirationen var klart fra den Künzli-sko brødrene i starten importerede til USA. Men skoen var også meget mere end dette. Den var forbedret gennem indførslen af en polstret sål fremstillet af en tynd strimmel af forarbejdet gummi, der tilbyder en komfort og smidighed. Et produkt markedet lynhurtigt tog vel imod.

Kombinationen af den gode holdbarhed, det cool udseende og den smarte afslappede stil gjorde efterspørgslen stor, også fra Japan, hvor markedet via turismen til USA hurtigt voksede.

Dermed var markedet for også at producere sneakers med enkelhed og klasse åbnet. Med nutidens trend til minimalistisk, fashionable sneakers, holder K-Swiss fast i den klassiske stil. Modebølgerne afspejles kun minimalt i de enkle designs, der måske ikke vinder overskrifter i mediebilledet, men uden tvivl er blandt de mest undervurderede designs og outfits.

K-Swiss har siden starten i 1966 hjulpet nogle af verdens bedste tennisspillere til succes i de store internationale turneringer. De samme enkle designs er blevet anvendt på alverdens store tennisstadions som de, der har vundet indpas på gågader og andre offentlige steder.

Formålet i dag 50 år efter starten er uforandret. I den konkurrencemæssige ånd at inspirere og udstyre den næste generation af iværksættere med en komplet serie af fodtøj og tøj til det kreative, motiverede og drevne individ.

En af disse er den danske Wimbledon-mester Frederik Løchte Nielsen. I en sjælden stræben efter den unikke sportspræstation på tennisbaner overalt i verden hjælper K-Swiss den danske tennisstjerne på vej mod målet.

Forrige artikelChallenger Buson: Løchte og O’Hare i kvartfinale torsdag morgen
Næste artikelMadrid 2016 – Gavrilova sender mesteren ud
Avatar photo
Tennisavisen.dk er Danmarks største digitale tennisunivers. Vi bringer nyheder, billeder, analyser, debat og aktuelle opdateringer fra tennisverdenen – både fra Danmark og internationalt.