En stor del af kampen foregår mellem boldene. Når bolden ikke er i spil, skal man have kontrol over tanker og følelser, så næste point vindes. Hvorfor bruges 99% af tennistræningen så på det der foregår i bolden?

[quote_box_center]Nicklas PyrdolDenne artikel er skrevet af Nicklas Pyrdol, sportspsykologisk konsulent hos Sports Mentality. Nicklas har en kandidatgrad i Idræt med speciale i Sportspsykologi og arbejder med talenter, professionelle sportsfolk på højeste niveau og erhvervsfolk, som vil toppræstere på arbejdet.[/quote_box_center]

Tænk tilbage på den sidste tenniskamp du spillede eller så. Hvor længe varede den? 1 time, 2 timer, 3 timer? Og tænk nu over hvor meget af den tid, hvor bolden IKKE var i spil. I al den tid kører tankerne og følelserne rundt og de skifter hele tiden fra bold til bold, parti til parti, alt efter hvordan kampen bølger frem og tilbage.

Hver eneste gang en bold er færdig, så venter der en ny en. Man skal enten returnere eller serve. Om sekunder eller minutter. Og hvordan tankerne og følelserne er lige før bolden har kæmpe betydning for, hvordan man får startet bolden og om man får samlet fokus til at træffe de bedste valg når først hjernen bliver slået fra i duellen og instinktet tager over.

“En god strategi inden hver bold spilles, består af tre faser: tanke, følelser og handling.” – Nicklas Pyrdol

Så når så stor en del af en tenniskamp foregår imellem boldene og at det er lige præcis der, at alle tankerne og følelserne skal håndteres, så næste bold kan spilles med fokus og vilje, hvorfor bliver 99% af tennisspilleres træning så brugt på det der foregår i bolden?

Selvfølgelig ville den anden vej ikke give mening, da det er ligemeget hvor stærkt et hovede man har, hvis man ikke kan få en førsteserv ind eller slå en anstændig baghånd, men bare 5-10% af tiden kunne da godt bruges på 75% af kampen eller hvad?

Det ville ikke kræve ret meget for spillere at vinde den kamp, der foregår imellem boldene (og imellem ørerne). En god strategi bygget op i tre faser, som sørger for at stabilisere tanker og følelser inden hver bold. Hver fase har en tankekomponent, følelseskomponent og en handlingskomponent.

Fase 1: Følelses-fasen

Lige når en bold er vundet eller tabt kommer der en øjeblikkelig følelsesmæssig reaktion. Enten en forløsende fornemmelse eller et energitab. Det kan variere i kraft alt efter hvordan bolden slutter, hvordan kampens forløb har været og hvor i partiet, sættet og kampen det er.

At følelser blusser op når vi står i en konkurrencesituation og det betyder noget for os er helt naturligt. Uden dem ville det ikke være sport. Den første fase handler dog om at få grebet følelserne inden de starter en kaskade af tanker væk fra det vigtigste; næste bold.

Handling: Lige efter bolden er færdig begynder vandringen hen og hente bolden eller ned til stregen eller væggen/hegnet.
Følelser: Følelsen der blusser op skal gribes inden den rammer et for højt toppunkt
Tanke: Tankerne må gerne være på den sidste bold, men skal så vidt som muligt være konstruktive

Fase 2: Motivations-fasen

Når man har samlet bolden op eller er begyndt at gå hen mod stregen, så skal sidste bold lægges væk. Den energi, der var lige før i følelserne, hvad end det var frustration, opgivenhed eller glæde, skal erstattes med en følelse af motivation til at spille den næste bold. Når det er glæden, der fylder, er det nemt at finde motivationen.

Handling: Man går ned mod stregen eller væggen/hegnet.
Følelser: Følelsen skal gå fra en opblusning til en lille glød i maven af motivation. En følelse af lyst til at spille næste bold og give sig 100%.
Tanke: Tankerne skal være opløftende og give energi til at spille næste bold.

Fase 3: Fokus-fasen

I den sidste fase skal man til at gøre sig klar til næste bold rent taktisk. Den sidste skal nu være helt væk, da den ikke længere giver mening at bruge energi på. Man tænker derfor på, hvordan man gerne vil spille den næste bold. Hvordan der skal serves, hvordan man får presset modstanderen mest muligt eller få sat sin egne bedste slag i spil. Man finder altså sine taktiske fokuspunkter frem.

Handling: Man er på vej hen til stregen og i gang med at gøre sig klar til at returnere eller serve.
Følelser: Følelserne skal være i ro med en snert af spænding og lyst.
Tankerne: Tankerne skal være rettet mod hvordan man vil starte duellen

Beskrevet på denne måde, kan det hele lyde som noget der tager lang tid, men i virkeligheden tager det ikke længere tid end hvad spillerne gør i forvejen. De bruger bare tiden mere systematisk og effektivt, så de er sikre på, at hver duel startes med motivation og fokus.

Lige præcis hvilke tanker der skal til og hvordan følelserne skal håndteres vil variere fra spiller til spiller, kamp til kamp og situation til situation, men ved at tage tiden imellem boldene seriøst, kan duellerne blive med mere fokus og energi.