Henrik Klitvad har stor erfaring som tidligere formand i Dansk Tennis Forbund og nuværende formand i Tennis Øst. I en tid, hvor færre er medlem af en organisation uden forventning om modydelse, er det afgørende at sikre både synlighed og attraktive varer på hylden, fortæller Henrik Klitvad.
Netflix, TV2 Sport, fitness, robotplæneklipper eller underbukser?
De fleste ting kan i dagens Danmark tegnes på en ordning der sikrer, at tingene bliver leveret til døren eller dukker op ”on demand” på en af hjemmets mange skærme.
Denne udvikling har i en årrække tilpasset sig den efterspørgsel, vi som kunder har på et produkt, der er tilpasset os selv og egne behov. Denne individualisering i adfærd i samfundet har været i gang i en længere årrække. Det har også skubbet til en række af de mekanismer, der i forvejen var tilstede.
Frivillighed, fællesskab og foreninger er tre elementer, der er anderledes i dag end for 10-20 år siden. Vores individualiserede adfærd som forbrugere tager mange af os med ind i den verden, hvor det i årtier har været naturligt ikke nødvendigvis at måle på output af det input man giver. Sådan er det ikke ubetinget længere.
Fagforeningerne mister medlemmer, der ikke ser værdien i et fællesskab, der kun er der, når uheldet er ude. Lokale idrætsforeninger oplever udfordringer med at skaffe frivillige til de mange børn og unge, der gerne vil dyrke idræt. Produkter af udviklingen i vores samfund, hvor det at gøre noget for andre uden at forvente en modydelse, er en presset størrelse.
Således også i relationen mellem foreninger, idrætsforbund og organisationer. Er det naturgivent at den lille tennisklub uden elitære målsætninger, skal være medlem af Tennis Øst? Hvis de penge i stedet kunne bruges på en boldmaskine til glæde og gavn for medlemmerne? Og hvad er det lige i øvrigt, at et sådant medlemskab giver os som klub? Naturlige spørgsmål der stilles af klubbernes medlemmer, når regnskaber og budgetter fremlægges på generalforsamlingen.
Henrik Klitvad har som frivillig i både Dansk Tennis Forbund og Tennis Øst fulgt udviklingen tæt, mærket den på egen krop, når det handlede om at fortælle og forklare, hvad en organisation der samler klubber i et fællesskab, kan gøre af forskel. Han fremhæver, hvordan det har været et vigtigt omdrejningspunkt at have en synlig sportschef, der favner bredt på tværs.
– Vores sportschef, Kim Hansen, er en meget vigtig funktion. Han repræsenterer en række af vores produkter til klubberne og er samtidig derude, hvor han bliver set. Kim har træningssamlinger for talentfulde juniorer, arrangementer med seniorer og så kan klubber booke ham til begivenheder for på den måde at sikre, at han bliver alle medlemmernes sportschef og så mange klubber som overhovedet muligt oplever ham som en værdi, fortæller Henrik Klitvad.
Henrik Klitvad forklarer, at hans forgænger på posten, Martin Jørgensen, var en afgørende katalysator i arbejdet omkring etableringen af det arbejde sportschefen udfører. For at sikre, at man kommer bredest muligt ud, har man inddelt Tennis Øst i seks regioner. Fordi man har at gøre med et geografisk område med stor forskel på udbredelsen af tennis, har inddelingen været afgørende, da man dermed kan have en bedre struktur på at sikre, at man kommer helt ud i alle dele af området, Tennis Øst dækker.
En pulje klubber kan søge til nye initiativer både i klubben og på tværs er et andet eksempel på, hvad Tennis Øst forsøger at levere tilbage til medlemmerne, præcis som man hele tiden er på udkig efter nye tiltag, der kan skabe værdi for alle klubber og ude hos medlemmerne.
Nye og forskellige produkter afgørende
De nyvalgte bestyrelsesmedlemmer i Dansk Tennis Forbund, har netop tilstedeværelse og synlighed som et vigtigt omdrejningspunkt i deres virke. Det fortalte formand Christian Lunøe i sidste nummer af tennisavisen.
At ville gøre noget og så komme på posterne, hvor dette skal udføres, er to forskellige ting. Det kan mange uden tvivl identificere sig med. I starten af juli måned lagde bestyrelsen i Dansk Tennis Forbund en nyhed på tennis.dk med en opdatering. ”Etablering af det gode samarbejde,” ”Kontingentudvalg med unionerne,” ”Fælles børneindsats med DGI,” ”Undersøgelse og analyse af strategisk retning,” og ”Dialog med Dansk Padel Forbund og DIF” lyder overskrifterne i nyheden, der fortæller om den nye bestyrelses første tid.
En tid, hvor man har etableret sig, skabt overblik og fordelt opgaver. I nyheden må man spejde forgæves efter de konkrete tiltag tæt på klubberne, der var en af årsagerne til at en række af de nyvalgte bestyrelsesmedlemmer stillede op. De er ikke på valg igen i morgen, men mange rundt om i landets tennisklubber venter uden tvivl spændt på, hvornår man konkret oplever, hvilket forandring den nye bestyrelse står for.
Henrik Klitvad oplevede i egen tid som formand i Dansk Tennis Forbund, hvordan der helt naturligt var mange holdninger til forbundet. Holdninger det er vigtigt at tage en dialog med medlemmerne om. En dialog Henrik Klitvad yndede at tage i øjenhøjde med medlemmerne, fordi han ofte mødte mange af disse, da han prioriterede tilstedeværelse ude i tennislandskabet højt.
– Det er et individuelt spørgsmål, hvordan man agerer som frivilligt valgt politiker. For mig har det altid været vigtigt at være synlig. Både i DTF og Tennis Øst. Jeg har altid oplevet, at både klubber og medlemmer måler meget på synlighed. Dialog med medlemmerne ude i tennislandskabet er afgørende for at få afmonteret udfordringer og frustrationer, der hjemme bag et tastatur hurtigt kan vokse sig store. Derfor opsøgte jeg også medlemmer, hvis det på den måde kunne være med til at skabe en bedre og mere konstruktiv dialog, fortæller Henrik Klitvad.
Henrik Klitvad understreger, at der er mange forskellige måde at bedrive frivillighed på i en organisation. Han glæder sig over, at engagerede tennisfolk har stillet sig til rådighed for Dansk Tennis Forbund og skabe udvikling til glæde og gavn for sporten, klubberne og medlemmerne.